Sulge menüü

Maie Mängel, pearaamatupidaja

Maie Mängel

Anu Veermäe-Kaldra, ettevõtja

Anu Veermäe Kaldra

EENA Tallinna klubi liige, ettevõtja Anu Veermäe intervjuu EENA juhatuse liikme, pearaamatupidaja Maie Mängeliga

 

Tegime eelmisel nädalal, eriolukorra kolmandal nädalal, intervjuu EENA liikme, raamatupidamisfirma Mingelston OÜ omaniku Maie Mängeliga. Miks mul aga nii mitu päeva selle avaldamisega aega läks? Iga kord, kui mõtlesin majandusele, langesin masendusse, kuni üks hea sõber ütles: “Tead, kõik pöördub veel heaks, paremaks kui enne. Optimism ja rõõmus meel on see, mis praegu aitavad!”

Maie, Sa oled mõnes mõttes samuti eesliini võitleja nagu meie meedikudki praeguses koroonaviiruse epideemias: raamatupidajad on esimesed, kes näevad, kuidas eriolukord meie ettevõtjate rahavoogusid mõjutab. Milliseid muutuseid Sa praegu oma igapäeva töös ja klientide tegevuses näed?
Kliendid on ärevad. Kõik küsivad, mis saab edasi, mida me töötajatega teeme. Tegelikult on praegu väga palju lisandunud nõustamise tööd. Peab infot jälgima töötukassast, haigekassat, rahandusministeeriumist. Kliendid tahavad teada, mis on konkreetsed meetmed. Küsitakse palju, mis kasu on sellest, kui teeme mõne palgavähenduse või peaks palgata puhkuse vormistama või koondama jne. Nõustamist on palju ka selles mõttes, et küsitakse, kuidas palga vähenduste tegemine käib. Segadust on väga palju.

Kuidas kogu see eriolukord mõjutab sinu igapäeva tööd?
Meie raamatupidamise ettevõte on ammu paberivaba. Praegune situatsioon töörutiinis eriti ei muutnud midagi: me oleme juba aasta aega viinud sisse paberivaba süsteemi ja kodukontoreid oleme ka varem kasutanud. Meil on kõik veebipõhised programmid, töö tegemise mõttes pole muid muudatusi kui see, et me kliente kontoris vastu ei võta.

Mis on üldine mure kõikidel ettevõtjatel?
Ma töötan ettevõtete juhtidega. Põhiline küsimus on neil, et mis me töötajatega teeme. Kas peaks vähendama palka? Või peaks koondama? Kõik küsimused on seotud töötajatega. Keegi ei taha töötajaid lahti lasta. Eriti teenindussektoris, kui töötajad on välja koolitatud. Palgata puhkusele ka ei saa inimesi saata: kõigil on pered ja tööd ja arveid vaja maksta. Ja kust pärast olukorra normaliseerumist leida sama häid inimesi tööle? Samas ettevõtted on erinevad, üks klient otsib praegu töötajaid juurde: töömaht on nii palju kasvanud.

Mis abi võiksid praegu ettevõtted saada? Milliste muredega ettevõtjad hetkel kõige enam rinda pistavad?
Tänasel päeval siiski tundub, et kõik ei saa toetusi või ei kvalifitseeru toetustele. Esialgu tundus, et toetatakse kõiki.
Väikeettevõtjad tunduvad olevat kõige kehvemas seisus ning toetuspakettide puhul võrreldakse eelmise aasta märtsikuu tulemusi, aga arenev ettevõte ju kasvab, märtsikuus ettevõtjad olid siiski selles voos, et see käive ei pruukinud langeda üldse veel. Minu meelest need võrdlusperioodid võiks olla näiteks aprillist, kus kõik seisab juba poolest märtsist.
Kui paljud kvalifitseeruvad toetustele, pole samuti selge. Esialgu tundub, et väikefirmadel saab väga raske olema. Ja väikefirmasi on palju, eriti naisettevõtjate seas on palju väikeettevõtjaid.

Ja töötuna end väikefirma omanik või juhatuse liige arvele võtta ei saa?
Saab töötuks võtta, kui juhatuse liige on saanud töölepingu alusel palka, aga ta ei saa töötukassast 50% palgakompensatsiooni, saab miinimum toetust ja kasu koolitusprogrammidest.

Aga mis mõte on siis juhatuse liikmel töövõtulepingu alusel palka saada?
Haigekassa jääb kehtima. Juhatuse liikme tasu puhul aga haigekassa katkeb päeva pealt, kui on vaja palgata puhkust vms.

Seega need väikeettevõtete juhatuse liikmed, kes on töölepingu alusel palka saanud ja makse maksnud on justkui kõige täbaramas seisus ja riigi poolt vähim kaitstud?
Väikeettevõtjad on kindlasti kõige kehvemas seisus ja hädas, aga nemad on ka need, kes tulevad kindlasti kõige kiiremini ja paremini sellest kriisist välja. Neil pole suuri siduvaid lepinguid ja nad on paindlikud.

Oled ju ise samuti ettevõtja, kas Sinu enda klientide hulgas on ettevõtteid, kes on pidanud ka peatama või lõpetama raamatupidamisteenuse? Kas oled kaotanud kliente eriolukorra tõttu?
On olnud kliente, kes on palunud ajutiselt peatada teenuse. On erinevaid kokkuleppeid tehtud, päris kaotanud veel kliente ei ole. Usun, et ka need, kes teenuse ajutiselt peatavad, tulevad pärast tagasi.

Mis on Sinu soovitused ettevõtjatele? Mida oleks tark praegu teha?
Rahu, ainult rahu! Säilitada terve vaim ja terve mõistus. Mitte minna praegu paanikaga kaasa, sest paanika kiilub igasuguse mõtlemise kinni.
Võib-olla on vaja vaadata ja uurida, et kasvõi ajutiselt saaks midagi muud teha? Või otsida ajutiselt võimausi minna kellelegi appi, kes töökäsi otsib.
Aga muret on muidugi palju, kaasarvatud minul endal: olen mõelnud, et võib-olla pean kontori ära andma või küsima rendihinna alandamist või osaliselt jagama kontorit mõne teise ettevõttega.

Maie, ma tean, et oled ka nõustaja ja coatch’i väljaõppega? Kas sellest on kasu praeguses situatsioonis?
Olen klientidele olnud coatch ja mentor. Olen hinnanguvaba ja oskan uurida väärtushinnangute süsteemi, sest uskumused on need, mis taksitavad või aitavad. Kui mul on taustsüsteem teada, saan paremini ka kliendi äri nõustada. See väljaõpe on kindlasti kasuks tulnud nii mulle endale kui mu klientidele. Optimism ja rõõmus meel on see, mis praegu aitavad!