2025. aasta alguses külastasid eenalannad Tallinna klubi eestvedamisel näitust „Langebraun – Veenre. Draakonid ja merihobukesed“.

Näitusel kohtusid Nikolai Langebrauni portselanitööstuses 1930. aastatel Astrid Tiitsu loodud dekooriga „Draakon“ kaunistatud esemed ja kunstnik Tanel Veenre aastatel 2002–2022 loodud merihobukeste dekooriga kaunistatud sarja „Sun King” portselan ja merihobukese kujundist inspireeritud ehted. Näitusel eksponeeriti Priidu Nõmme ja Tanel Veenre erakogudesse kuuluvaid esemeid.

Dekoori „Draakon“ autor Astrid Tiits töötas Nikolai Langebrauni juures peakunstnikuna ja tema kujundatud on suurem osa legendaarse firma originaalmustritest. Avatud ja tundliku natuuriga autor tajus hästi ostjaskonna ootusi, kuid julges neid ka ise suunata ning toona populaarsete lihtsate lillemustrite kõrval jõudsid portselanile ka paljud keerukad kompositsioonid ja peened stiliseeringud.

Kaubamärk Tanel Veenre Jewellery kasvas loomingulistest katsetustest välja 2014. aastal ning selle sümboliks sai tiivuline ja kroonitud merihobu ning sõnapaar Kingdom of Dreams – Unistuste Kuningriik, mis kutsub inimesi unistama ning muinasjuttudesse uskuma. Sarnaselt Langebrauni kunagise legendaarse töökojaga kasutab ka Tanel Veenre välismaiseid portselanitoorikuid, kuid just dekoor on see, mis need eriliseks teeb.

Üleilmselt populaarse iidse Hiina astroloogilise kalendri kaheteistkümne looma seas sümboliseerib fantaasiamaailma kuuluv draakon tugevust, julgust, elurõõmu, vabadusiha ja arvukalt muidki omadusi, mis selle võimsa mütoloogilise olendiga seonduvad.

Kujundina on draakon ajast aega paljusid kunstnikke paelunud. Erilise populaarsuse pälvisid idamaised lohed 1920.–1930. aastatel maailmas võidutsenud eklektilises kunstivoolus art déco, kus dekoratiivses võtmes segunesid eri ajastute ja kultuuride stilisatsioonid.

Võimsate väänduvate draakonite kõrval leidsid art déco motiivide pillerkaaris koha ka graatsilised merihobukesed – soojade rannikuvete tillukesed elanikud, kelle kummaline välimus ja eluviis on samuti andnud põhjust paljudeks legendideks. Draakonid ja minidraakoneid meenutavad merihobukesed on välimuselt ootamatult sarnased, mõlema salapärane ilu on aga ajatult lummav.

Ringkäiku ilmestasid näituse kuraatori Anne Ruussaare ja Tanel Veenre lood näituse sünniloost ja telgitagustest. Värvikam neist seostub kollektsionäär Priidu Nõmme juures kodus käimisega, kus leidus lisaks Langeraunile veel rohkelt teisigi värvikaid esemeid. Tanel Veenre jagas praeguse logo sünnilugu – merihobuke on aja jooksul “uuenduskuuri läbinud” ja saanud endale tiivad ning krooni. Taneli kiindumus merihobukeste vastu sai alguse reisil olles, kui ta külastas Hiina meditsiooni apteeki, kus müüdi igati erilisi “ravimeid”. Tanelile jäi silma purk merihobukestega, mille ta ka endale kaasa soetas. Teda võlus eelkõige just nende vorm. Lisaks merihobukese motiivile on ta oma varasemas loomingus ka just selliseid merihobukesi kasutanud.

Suur tänu EENA Tallinna klubi presidendile Teele Palmrele korraldamast!

Tekst: Jolan Henriette Koduvere, EENA kommunikatsiooni- ja noortejuht

Fotod: Virve Poom (Tallinna klubi liige) ja Jolan Henriette Koduvere